Natuurlijk vinden leerlingen het spannend, maar voor een docent betekent de Skills Talents finale ook nagelbijtend toezien en afwachten. Jasper Lucas, docent BWI op CT Storkcollege: ‘Welke opdracht wordt het en blijft ons team geconcentreerd samenwerken? Nu we zo ver zijn gekomen, willen we natuurlijk graag winnen!’

Het wordt straks op de finaledag, 21 maart 2019, héél vroeg opstaan, op tijd melden in de RAI en dan aan de slag. Het team Bouwen, Wonen & Interieur van het CT Storkcollege uit Hengelo heeft natuurlijk van tevoren de gereedschapskist zorgvuldig ingepakt. Leon Hesselink, Gunn Meijer en Steff Austermann, allen 4e jaars vmbo, gaan ervoor.

Belangrijkste tip: praat met elkaar
Hoe bereidt docent Jasper Lucas zijn leerlingen voor op de Skills Talents finale? ‘We hebben de gereedschapslijst heel precies doorgenomen. Het is natuurlijk gissen wat de opdracht wordt. Maar ik zag veel handgereedschap, een decoupeerzaag, een troffel, lijmklemmen… Dit team beheerst de machines, dus dat hoeven we niet te oefenen. Ik heb ze wel gevraagd wat ze nog eens willen doornemen. Mijn belangrijkste tip: praat met elkaar. Het gaat erom dat ze goed kunnen samenwerken. Lees de opdracht goed door, bepaal precies wie wat doet, hou je aan de planning en controleer elkaars werk.’

Interessante workshop voor de docent
Ook voor de kwalificatieronde was het team goed voorbereid, denkt Lucas. De Skills-opdracht bevatte lesstof die hij behandeld had. Zijn team maakte als beste een houten krukje met een betonnen dekje. Lucas is er apetrots op: ‘De jongens hebben duidelijk laten zien dat ze veilig kunnen werken en de werkplek schoonhouden. We hebben de kwalificatie in kleine kring gevierd met een hapje en een drankje. Ook de rest van de school leeft mee. En ja, nu de finale. Iedereen komt om te winnen. Ik ben net zo fanatiek als mijn leerlingen!’
De docenten mogen tijdens de wedstrijd geen contact hebben met hun leerlingen. Lucas vindt het wel eens lastig om alleen maar toe te mogen kijken. Maar hij heeft vertrouwen in zijn team. Voor docenten is de finale ook een mooie gelegenheid om collega’s te ontmoeten en zelf ook iets op te steken. Zo gaat hij onder andere een workshop volgen om leerlingen te helpen een goede keuze voor een vervolgopleiding te maken. ‘Voor mijn team is dat echter niet ingewikkeld. Zij hebben talent voor BWI en zullen zeker in die richting verder gaan.’

Meer aandacht voor Skills op school
Als het aan Lucas ligt, zou hij wel twee keer per jaar een Skills-wedstrijd willen, om meerdere groepen van de school een kans te geven. Ook hoopt hij meer collega’s te enthousiasmeren. ‘Natuurlijk hebben we allemaal wel last van een druk onderwijsprogramma. Maar dit is zo’n leuke ervaring waar je leerlingen zo veel extra’s van leren: dat gun je ze allemaal.’